Какво представлява т.нар. филакто?
Филакто е дума с гръцки произход и в основата й е глаголът пазя. Представляват малки памучета, напоени със св. миро или елей от кандилото на гроба на някой светец или чудотворна икона. Във византийската традиция и в Гърция до наши дни се слагат и листенца цветя от Опелото Христово на Разпети петък. Зашива се в парченце плат с църковни мотиви и се носи от някои хора постоянно в дрехите им. Има характер на благословение, което вярващите отнасят със себе си след поклонничество до някой манастир или друга православна светиня.
Ролята на т.нар. филакто не бива да се надценява.То се е превърнало в обект и на комерсиална дейност, която използва суеверието на хората. Православният християнин трябва да знае, че всичко, което вземе със себе си като благословение от някое свято място, може да му "помогне"само ако има лична вяра в Бога. И според вярата му Бог ще му помогне, а не според броя филакто, които носи със себе си. Православната Църква наистина вярва, че материята може да бъде освещавана и носител на благодатта, тъй като Самият Бог прие нашето човешко материално тяло и живя в нашия свят и така освети материята.
Но както и най-святата икона може да бъде опорочена от суеверното отношение на хората към нея, тоест, отношението към нея от страна навярващите да разгневи Бога, вместо да привлече милостта Му, така е и с т.нар."филакто", с което човешкото суеверие и фантазия могат да свържат десетки безсмислени обичаи. Така че да внимаваме, да не би почитайки Бога и търсейки помощта Му, да почетем повече Неговото творение и да възложим надеждите си на някой предмет, бил той и свят, вместо на Него. Тогава рискуваме Бог да уважи избора ни и да ни остави на грижите на бездушния предмет, вместо на Неговата Бащинска защита.
Затова, когато почитаме осветените от Него предмети,нека помним кой е източникът на благодатта и да отправяме молитвите си към Него. Така ще се уподобим на онази кръвотечива жена от Евангелието, която в тълпата тайно се докоснала до дрехите на Спасителя и Христос почувствал"как от Него излязла сила". Тя била изцелена, а Спасителят похвалил вярата й - вяра не в магичната сила на одеждите Му, а в Неговата Святост.
Но както и най-святата икона може да бъде опорочена от суеверното отношение на хората към нея, тоест, отношението към нея от страна навярващите да разгневи Бога, вместо да привлече милостта Му, така е и с т.нар."филакто", с което човешкото суеверие и фантазия могат да свържат десетки безсмислени обичаи. Така че да внимаваме, да не би почитайки Бога и търсейки помощта Му, да почетем повече Неговото творение и да възложим надеждите си на някой предмет, бил той и свят, вместо на Него. Тогава рискуваме Бог да уважи избора ни и да ни остави на грижите на бездушния предмет, вместо на Неговата Бащинска защита.
Затова, когато почитаме осветените от Него предмети,нека помним кой е източникът на благодатта и да отправяме молитвите си към Него. Така ще се уподобим на онази кръвотечива жена от Евангелието, която в тълпата тайно се докоснала до дрехите на Спасителя и Христос почувствал"как от Него излязла сила". Тя била изцелена, а Спасителят похвалил вярата й - вяра не в магичната сила на одеждите Му, а в Неговата Святост.
Още по темата посетете връзките по-долу:
- ЗА СЕДМИЦАТА НА СТРАДАНИЯТА И ВЕЛИКИТЕ Ѝ ДНИ
- ОСНОВНИ ВЕРОУЧИТЕЛНИ РАЗЛИЧИЯ МЕЖДУ ПРАВОСЛАВИЕТО И ПРОТЕСТАНТИЗМА
- ОСНОВНИ ВЕРОУЧИТЕЛНИ РАЗЛИЧИЯ МЕЖДУ ПРАВОСЛАВИЕТО И КАТОЛИЦИЗМА
- Значението на онези седем слова, които Господ е изрекъл от кръста...
- КАК ДА ОСВЕТИМ ДОМА СИ
- АРХИМ. ЕФРЕМ АРИЗОНСКИ: КОГАТО СМЕ РОБИ НА СТРАСТИТЕ, ДУШАТА НИ Е МЪРТВА