ПРОПОВЕД В НEДEЛЯ ПРEДИ ВЪЗДВИЖEНИE НA ЧEСTНИЯ И ЖИВОTВОРЯЩ КРЪСT ГОСПОДEН

Изследвайте Писанията и ще 
намерите живот вечен (ср. Иоан. 5:39)


Благочестиви християни, нашата православна вяра ясно е доказана от Писанието на закона и пророците и е удостоверена от Божиите преславни чудеса, от апостолите, от църковните учители, от мъките на светите мъченици и от кръстното Христово разпятие, което Моисей, предизобрази с издигнатата змия, както ще чуете сега от днешното Евангелие.


Eвaнгeлиe oт Иoaн

Рече Господ: никой не е възлязъл на небето, освен слезлия от небето Син Човеческий, Който пребъдва на небето. И както Моисей издигна змията в пустинята, тъй трябва да се издигне Син Човеческий, та всякой, който вярва в Него, да не погине, но да има живот вечен. Защото Бог толкоз обикна света, че отдаде Своя Единороден Син, та всякой, който вярва в Него, да не погине, а да има живот вечен. Защото Бог не проводи Сина Си на света, за да съди света, а за да бъде светът спасен чрез Него. (Иoaн. 3:13-17)

ТЪЛКУВAНИE

Когато Иисус Христос казал на Никодим колко необходимо е кръщението за човешкото спасение, Никодим не успял да Го разбере. За това Иисус рекъл: „Не можете да разберете земното кръщение, а ако ви кажа за небесното Ми раждане и Промисъл, как ще го разберете при положение, че никой не е ходил на небето, освен Онзи, Който слезе от небето, Синът Човечески, Който и сега е на небето?“ (ср. Иоан. 3:12, 13). Никодим не вярвал, че Иисус Христос е Бог, а Го мислел за някой пророк. За това Иисус му рекъл: „Разбери, Никодиме, че Аз съм Бог и човек, дошъл съм от небето и съм на всяко място. Не съм пророк, о, Никодиме, за какъвто ме мислиш. Защото нито един пророк не е ходил на небето, а всички са умрели и са изгнили в земята, като всички хора. Само Синът Човечески слезе от небето, за да спаси хората от дяволското робство“. Той се нарекъл Син Човеческий, защото приел човешко тяло, а Син Божий се нарича, защото Бог Отец Го родил със слово (мислено) преди всички векове и времена. Но както първото Му раждане от Бог Отец не може да се постигне с човешки ум, така и второто Му раждане от Света Дева Мария е непостижимо. Защото Той непостижимо слезе от небето с божествената природа, която се облече с човешка природа от Дева Мария, и се яви на земята, като човек с две естества: Божествено и човешко. С човешкото страда, разпна се, умря и бе погребан, а с Божественото слезе в ада, потъпка смъртта и възкръсна от гроба. С Божественото дойде невидимо от небето, а с човешкото отиде видимо пoвисоко от всички небеса и седна отдясно на Бог Отец, където си беше и от където ще дойде пак с голяма слава, за да съди целия свят.
Той предсказа кръстната Си смърт с Моисеевата издигната змия в пустинята, която бе предобраз на Иисус Христос. Когато евреите излезли от Египет и били в Едомската пустиня, милостивият Бог им давал манна от небето и те яли до насита. Но след като се насители, започвали да хулят Бога и Моисей и казвали: „Докога ще ядем манна? Защо Бог не прати хляб, месо и други ястия?“. Тогава Бог се разгневил на неблагодарността им и им пратил много змии, които ги хапели и те веднага умирали. Като видели тази напаст, евреите отишли при Моисей и му казали: „Съгрешихме, че говорихме тежки думи против Бога и против теб, но помоли се на Бога да ни избави от това зло“. Тогава Моисей се помолил и Бог му казал да отлее една медна змия и да я окачи на висока дървена върлина насред стана. И който бъде ухапан от змия, да отива бързо до дървото, на което виси змията, и като я погледне, няма да умре. А който ухапан не може поради болест да отиде близо до дървото, нека погледне отдалеч и ще оздравее (вж. Числ. 21:4-9). Дървото, на което висяла змията, било предобраз на честния Кръст Христов, а змията на Христовото тяло. Защото както медната змия нямала отрова, но изцерявала ухапаните от отровата, така и Христовото безгрешно тяло изцери греховете на онези, които повярваха в Него. Както евреите се избавяли от смърт, като гледали медната змия с телесни очи, така и ние се избавяме от вечна мъка, като гледаме разпнатия Христос с душевните си очи, както там змия ухапвала и пак змия изцерявала, така и тук човекът Адам донесъл на света смъртта, а Богочовекът Иисус Христос донесе вечен живот. За това Христос правилно оприличил Своето разпъване на Моисеевата змия и рекъл: „Както Моисей издигна змията на дървото, за да я гледат евреите и да се избавят от смъртта, така и Христос се възнася на кръста, за да Го гледаме с вяра и да имаме живот вечен“. Той се издигна на кръста, там освети въздуха и се прослави, като на висок престол. Евреите Го приковаха, към кръста, за да Му нанесат безчестие, а Той победи дявола и потъпка смъртта, която преди Христа притежаваше всички хора, защото бяха грешни. А над Христа, Който бе безгрешен, тя нямаше власт и за това бе посрамена и победена от Него. Както, ако някой разбойник, който е убил много хора, несправедливо убие някой царски син, тогава онази царска кръв му отплаща за всички убити, или както, ако се случи някой, който вкарва в затвора длъжниците си, да затвори някого, който няма да му връща нищо, тогава бива посрамен и осъден от праведния, така ще бъде посрамен и осъден дяволът, който несправедливо накара евреите безчестно да убият Христа на кръста, с който Той обезсили Адамовото проклятие, отвори райските двери и ни подари всички душевни веселия.

ПОУЧEНИE
 
Християни, макар еретиците и друговерците да хулят Христа и честния кръст, ние, православните, вярваме и в кръста, и в Самия Христос, Който е Божия сила и мъдрост и дойде от небето да спаси хората. За това трябва да постъпваме според Неговите заповеди, да имаме Неговото търпение, да умъртвим телесните си страсти и да мислим, че Сам Христос живее в нас. Винаги да се хвалим с кръста и да нямаме нищо по-скъпо и ценно от Христа, да не почитаме нито златото, нито славата, нито самия си живот, колкото Христа. Заради любовта си към Него да търпим с благодарност всяко зло. Защото колкото повече търпим тук, толкова повече блага ще получим там. И когато ни се случи някоя беда, да не скърбим, а да се радваме, защото след всяка скръб идва радост. О вие, бедни сиромаси, радвайте се повече от богатите и се пазете да не похулите Бога или хората, за да не отпаднете от благата, които ще получите от Бога при Второто пришествие. О, сиромаси! Не плачете, не скърбете, само имайте надежда в Бога и знайте, че Той никога няма да ви остави гладни или жадни, ако вие не Го изоставите. Не се грижете от днес за утре, защото след, като днес е имал грижа за нас, Бог ще се погрижи за нас и утре. Да се безпокоят само неверниците, защото те живеят на този свят по волята си, ядат и пият, колкото искат и се веселят, а там вечно ще плачат и ще се мъчат, защото не са мислили за там, а са гледали тук да се наслаждават. А вие, сиромаси, които сте Христови братя, не скърбете, ако нямате много, а се радвайте, защото ви чака голяма награда за търпението ви. Блажени сте и вие, които давате тежък данък за вяра, мир и свобода. Блажени са трудовете ви, стига само да не се предавате и затваряте един друг, защото хулата и затварянето са най-тежките грехове. Не отвръщайте със зло за зло и ако по между ви възникне кавга, не ходете да се съдите в конака, а по-възрастните да уреждат споровете между вас. Имайте търпение във всичко, което ви се случи от видимите и невидимите врагове. Когато ни се случи глад, голота или друга беда, да не се огорчаваме и да не изговаряме лоша дума, а да търпим, както Христос търпя и се прослави с търпението си, така и ние, ако търпим, ще се прославим и ще царуваме с Него сега и винаги и във вечните векове, амин.
 
от Софронието

Свети отци на православието

Жития на светци

  • Официален сайт на Софийска епархия
  • Богоносци
  • ДОБРОЛЮБИЕ
  • Лествица
  • ПОКЛОННИЧЕСКО-ПРОСВЕТЕН ЦЕНТЪР Св.Йоан Рилски
  • ПРАВОСЛАВИЕ
  • ВЕРОУЧЕНИЕ ЗА УЧИТЕЛИ И УЧЕНИЦИ
  • АУДИО БИБЛИЯ
  • ВСЕМИРНО ПРАВОСЛАВИЕ
  • ОФИЦИАЛЕН САЙТ НА СВ.СИНОД НА БЪЛГАРСКАТА ПРАВОСЛАВНА ЦЪРКВА - БЪЛГАРСКА ПАТРИАРШИЯ
  • ПРАВОСЛАВЕН СВЯТ