Наставления на Св. Максим Изповедник
Вседоволният Бог е създал тварите от небитието не затова, защото е имал нужда от нещо, а , за да могат да се наслаждават, причастявайки се с Неговото блаженство.
***
Този, който върши милостиня, подражавайки на Бога, не прави разлика между злия и добрия, между праведния и неправедния, по отношение на човешките им нужди, но разделя на всички по равно, съобразно нуждите, макар и да предпочита добродетелния, поради доброто му поведение пред порочния.
***
Блажен е човекът, които може да обича еднакво всеки човек.
***
Ако Ме любите, казва Господ, ще опазите и Моите заповеди (Иоан 14:15). Тази е Моята заповед, да любите един другиго, както Аз ви възлюбих (Иоан 15:12). И тъй, този, които не люби ближния, не пази заповедите, а непазещият заповедите не може да люби и Господа.
***
Както споменът за огъня не топли тялото, така и вярата без любов не създава в душата светлина на познанието.
***
Не слушай езика на клеветника, нито твоят език да услажда слуха на обичащия злоречия, защото, който с удоволствие говори или слуша думи срещу ближния, ще отпадне от Божествената любов и ще се окаже чужд на вечния живот.
***
Ако не искаш да отпаднеш от Божествената любов, тогава не допускай брат ти да заспи с огорчение от тебе, нито сам заспивай, огорчен от него, но иди първом се помири с брата си, и тогава дойди и принеси дара си (Мат. 5:24), принеси дар на Христа с чиста съвест, любов и прилежна молитва.
***
Все още няма съвършена любов този човек, който се настройва към хората в зависимост от техните характери, единия обичайки, а другия ненавиждайки за това или онова. Или пък един и същи човек според случая веднъж да го обичаме, а друг път да ненавиждаме.
***
Пет са причините, поради които хората се обичат помежду си за тяхна похвала или осъждане: или заради Бога, добродетелният човек обича всички, а него обича дори и неправедният; или по естеството, както родителите обичат децата, и обратното; или поради тщеславие, както този, който е хвален, обича хвалещите го; или от корист, както богатия обичаме за това, което получаваме от него; или поради сластолюбие, например чревоугодникът обича тези, които, като негови съмишленици, го канят често на пиршества. Първата любов е похвална, втората и да, и не, а останалите са греховни.
+++
Когато липсва обектът на страстта, не мисли, че си придобил съвършеното безстрастие. Когато обектът се появи, а ти останеш недокоснат нито от него, нито след това от спомена за него, тогава знай, че си навлязъл в пределите на безстрастието. Но и тогава не бъди безгрижен: защото макар и дълговременната добродетел на умъртвява страстите, ако проявяваш невнимание, те отново ще се възбудят.
Този, който върши милостиня, подражавайки на Бога, не прави разлика между злия и добрия, между праведния и неправедния, по отношение на човешките им нужди, но разделя на всички по равно, съобразно нуждите, макар и да предпочита добродетелния, поради доброто му поведение пред порочния.
***
Блажен е човекът, които може да обича еднакво всеки човек.
***
Ако Ме любите, казва Господ, ще опазите и Моите заповеди (Иоан 14:15). Тази е Моята заповед, да любите един другиго, както Аз ви възлюбих (Иоан 15:12). И тъй, този, които не люби ближния, не пази заповедите, а непазещият заповедите не може да люби и Господа.
***
Както споменът за огъня не топли тялото, така и вярата без любов не създава в душата светлина на познанието.
***
Не слушай езика на клеветника, нито твоят език да услажда слуха на обичащия злоречия, защото, който с удоволствие говори или слуша думи срещу ближния, ще отпадне от Божествената любов и ще се окаже чужд на вечния живот.
***
Ако не искаш да отпаднеш от Божествената любов, тогава не допускай брат ти да заспи с огорчение от тебе, нито сам заспивай, огорчен от него, но иди първом се помири с брата си, и тогава дойди и принеси дара си (Мат. 5:24), принеси дар на Христа с чиста съвест, любов и прилежна молитва.
***
Все още няма съвършена любов този човек, който се настройва към хората в зависимост от техните характери, единия обичайки, а другия ненавиждайки за това или онова. Или пък един и същи човек според случая веднъж да го обичаме, а друг път да ненавиждаме.
***
Пет са причините, поради които хората се обичат помежду си за тяхна похвала или осъждане: или заради Бога, добродетелният човек обича всички, а него обича дори и неправедният; или по естеството, както родителите обичат децата, и обратното; или поради тщеславие, както този, който е хвален, обича хвалещите го; или от корист, както богатия обичаме за това, което получаваме от него; или поради сластолюбие, например чревоугодникът обича тези, които, като негови съмишленици, го канят често на пиршества. Първата любов е похвална, втората и да, и не, а останалите са греховни.
+++
Когато липсва обектът на страстта, не мисли, че си придобил съвършеното безстрастие. Когато обектът се появи, а ти останеш недокоснат нито от него, нито след това от спомена за него, тогава знай, че си навлязъл в пределите на безстрастието. Но и тогава не бъди безгрижен: защото макар и дълговременната добродетел на умъртвява страстите, ако проявяваш невнимание, те отново ще се възбудят.
Още от СВЕТИ МАКСИМ ИЗПОВЕДНИК:
- Свети Максим Изповедник - Четиристотин глави за любовта (Първа стотица)
- Свети Максим Изповедник - Четиристотин глави за любовта (Втора стотица)
- УСЪВЪРШЕНСТВАНЕТО ИДВА ОТ БОРБАТА
- Демоните вземат повод от всичките страсти
- Свети Максим Изповедник - В света има много...
- Свети Максим Изповедник - Четиристотин глави за любовта (Трета стотица)