СВЕТАТА ЛИТУРГИЯ

Светата Литургия е център на православно-християнското богослужение. Тя е спомен за Тайната вечеря на Господа Иисусa Христа с апостолите, станала преди кръстните Му страдания спомен е и за изкупителната Му смърт. Литургията символично изразява по-важните моменти от живота на Господа. Тя е нашето безкръвно жертвоприношение. През време на Св.Литургия, при приемане на свето причастие, под вид на хляб и вино, ние приемаме тялото и кръвта Христови, чрез които осъществяваме напълно и действително общението си с Бога. На Тайната вечеря Христос взел хляб, благословил го, благодарил, преломил го и, раздавайки го на своите ученици, казал: "Вземете, яжте, това е Моето тяло, за вас преломявано; това правете за Мой спомен. Взе също и чашата подир вечеря и каза: тая чаша е новият завет в Моята кръв; това правете, колчем пиете, за Мой спомен."/1Коринтяни 11:24-25/. Верни на това Господне поръчение, св.апостоли и първите християни се събирали по къщите и преломявали хляб и, по дадения от Христа пример, се причащавали с пречистото тяло и кръв Христови. Това приобщение с Господа се е придружавало с молитви и песнопения. Така били положени основите на светата литургия. В древната Църква е имало много литургийни чинове. Днес обаче в Православната църква се употребяват само три: Златоустова литургия, Василиева литургия и литургия на Предосветените дарове, съставена от свети Григорий Двоеслов.

Св.Литургия се състои от три главни части: проскомидия, учителна или "литургия на оглашените" и тайноизвършителна или "литургия на верните".

ПРОСКОМИДИЯТА се извършва по време на утринното богослужение. От определеното пшенично хлебче, наречено просфора, свещеникът изважда средната част, наречена Агнец, после влива в св. чаша вино и вода. Изрязва и други по-малки части, означаващи св.Богородица, светиите и праведниците, послужили на Господа. По-късно в Св.Литургия Агнецът ще се пресъществи в Тяло, а виното - в Кръв Христови.

ЛИТУРГИЯ НА ОГЛАШЕНИТЕ - тя започва от възгласа "Благословено царството на Отца и Сина и Светаго Духа, сега винаги и во веки веков". Нарича се " литургия на оглашените", защото в ранните векове на християнството на тази част са присъствали оглашените /некръстените, които се готвят за Св.Кръщение/ В началото се произнасят няколко кратки много съдържателни молитви, на които хорът отговаря с "Господи, помилуй" - най-малката православна и древноцърковна молитва. Свещеникът се моли Бог да чуе общата молитва на Своите раби, като им даде на този свят да познаят Неговата истина, а в бъдещия - да им дари вечен живот. След това свещеникът извършва т.нар. "Малък вход" - изнася Св.Евангелие от олтара, минава през средата на храма, отново се връща в олтара и поставя Евангелието на Св.Престол. "Малкият вход" символизира излизането на Иисус Христос на проповед и обществено служение.

Следва четене на откъс от посланията на апостолите, а след това и от Св.Евангелие. Произнасят се още няколко кратки молитви.

ЛИТУРГИЯ НА ВЕРНИТЕ - нарича се така, защото на нея имали право да присъстват само верните /кръстените/. Извършва се "Великият вход" - свещеникът взима Св.Дарове от проскомидията, излиза с тях от олтара, носейки ги високо, минава през храма, като гласно моли Бога да помене в царството Си народа, светската и духовна власт, живи и покойни и всички православни християни.

Великият вход изобразява кръстния ход на Христос към Голгота и погребението Му.

Следва просителна ектения, по време на която свещеникът се моли тайно Бог да прости греховете на народа, да приеме предложената жертва и да изпрати върху нея Св.Дух. Чете се Символът на вярата. Дяконът приканва богомолците да застанат прилично, със страхопочитание да внимават, за да принесат във мир Светото Възношение. Започва най-важната част на Литургията, наречена "евхаристиен канон". Издигнали се мислено към Господа със сърцата си, присъстващите Му благодарят за всички добрини и за извършеното чрез Христа тяхно спасение. Свещеникът възпоменава не само Тайната вечеря, но и отделните по-важни изкупителни моменти от земния живот на Господа. - Кръста, Гроба, Възкресението, Седенето от дясно на Отца и Второто Му пришествие.

Настъпва върховният момент в Св.Евхаристия - самото тайнство - освещението и претворяването на Св.Дарове. свещеникът се моли трикратно от дълбините на душата си, като призовава Св.Дух да слезе над молещите се и над предлежащите Дарове. Благославя хляба и виното, които по благодатното действие на Св.Дух стават истинско Тяло и Кръв Христови. След като тайнството е вече извършено, свещеникът коленичи и благодари на Господа за любовта Му към християните. През цялото това време навън хорът пее умилително:"Тебе възпяваме, Тебе благославяме на Тебе благодарим, Господи, и молим Ти се, Боже наш." Следва възхвална песен на св.Богородица, по време на която свещеникът тихо спомня св.Йоан Предтеча, светите апостоли, празнувания светец и всички светци. Дяконът произнася просителна ектения, а свещеникът се моли да ни удостои Бог да се причастим с чиста съвест, за да получим прошка на греховете. Ектенията завършва с Господнята молитва "Отче наш".
След това хорът пее духовни химни, наречени "причастни" а в олтара свещенослужителите се причастяват със Светите Дарове. Завесата се открива и свещеникът, държащ Светите Чаши, приканва вярващите:"Със страх Божий, с вяра и любов пристъпете". Ония християни, които са се готвили за Св.Причастие чрез пост, изповед и взаимоопрощение, пристъпват и се причастяват със Светите Тайни. Наближава краят на Св.Литургия - след няколко молитви отправени към Господа, свещеникът благославя  и отпуска народа. След приключването на Литургията се раздава анафора/частици от просфората, но не Тяло Христово/ за спомен от общите братски трапези, извършвани в първите векове след службата върху гробовете на мъчениците. Анафората се взима на гладно.

УТРИННО И ВЕЧЕРНО  БОГОСЛУЖЕНИЕ

Освен Св.Литургия в църквата се извършват също и утринно и вечерно богослужение.
На утринното богослужение християните въздават Богу благодарност затова, че ги е запазил през нощта и Му се молят да ги пази и през деня от всякакви беди и да им дава сили за полезен труд и добри дела.

Утринната символизира зората на християнството и започва с тържествена песен, която ангелите пеели при раждането на Христа:"Слава във висините Богу, на земята мир, между човеците благоволение." Пеят се и свещени песни за живота на празнувания светия или за празнуваното събитие из живота на Христа.

На вечерното богослужение християните благодарят на Бога за добре прекарания ден и Го молят да им прости сторените през деня грехове, както и да ги пази през настъпващата нощ. Вечернята символизира старозаветните времена, когато човечеството живяло в духовен мрак и Бог го подготвял за деня на спасението.

Затова песнопенията и молитвите са подредени да напомнят по-важните събития от Стария Завет и надеждата, с която всички очаквали Месия.

Свети отци на православието

  • Официален сайт на Софийска епархия
  • Богоносци
  • ДОБРОЛЮБИЕ
  • Лествица
  • ПОКЛОННИЧЕСКО-ПРОСВЕТЕН ЦЕНТЪР Св.Йоан Рилски
  • ПРАВОСЛАВИЕ
  • ВЕРОУЧЕНИЕ ЗА УЧИТЕЛИ И УЧЕНИЦИ
  • АУДИО БИБЛИЯ
  • ВСЕМИРНО ПРАВОСЛАВИЕ
  • ОФИЦИАЛЕН САЙТ НА СВ.СИНОД НА БЪЛГАРСКАТА ПРАВОСЛАВНА ЦЪРКВА - БЪЛГАРСКА ПАТРИАРШИЯ
  • ПРАВОСЛАВЕН СВЯТ