И брачният, и монашеският живот са благословени

И брачният, и монашеският живот са благословени

Свети Паисий Светогорец
 
- Отче, какво трябва да отговори човек, когато млади хора питат дали монашеският живот стои по-високо от брачния?
 
- Най-напред трябва да им даде да разберат какво е предназначението на човека и какъв е смисълът на живота. След това да им обясни, че и двата пътя, които Църквата е начертала, са благословени, защото и двата пътя могат да ги отведат до рая, ако живеят по Бога. Представете си, че двама души тръгват на поклонническо пътуване. Единият пътува по централното шосе, а другият върви пеша по някоя пътека. И двамата обаче имат една и съща крайна цел. Бог и на единия се радва, и на другия се удивлява. Лошо е, когато този, който върви по пътеката, осъжда в себе си другия, който пътува по централния път, или обратното. Добре е младежите, които мислят за монашество, да знаят, че предназначението на монаха е много високо - да стане ангел. Христос казал на садукеите, че в другия живот, на Небето, ще живеем като ангели (Мат.22:30). Затова някои много любочестни младежи стават монаси и още от този живот започват ангелско житие.Но нека никой не си мисли, че всички, които отиват в манастир, ще се спасят просто защото са станали монаси. Всеки човек ще даде отговор пред Бога, дали е осветил начина на живот, който си е избрал.Навсякъде е необходимо любочестие. Бог сътворява хората, без предварително да ги определя като успяващи или неуспяващи в живота си, но онзи, който няма любочестие, какъвто и живот да последва,ще претърпи неуспех. Докато любочестният напредва, където и да се намира, тъй като Божията благодат е с него. Има съпрузи, които живеят много добродетелно и достигат святост. Когато един глава на семейство обича Бога и бива завладян от божествената любов, може да достигне голям духовен напредък. 
 
Същевременно обдарява децата си с наследство от добродетели, създава едно добро семейство, за което ще получи и двойна награда от Бога.Затова всеки млад човек трябва да си постави за цел да се подвизава любочестно и без душевен смут, тъй че да освети живота, който е избрал. Ако желае брачен живот, нека се ожени, но да положи усилия, за да стане добър съпруг и да води свят живот. Ако пък желае монашеството, нека стане монах, но да се подвизава да стане добър монах. Нека прецени силите си, да види какво може да прави, и съответно да поеме един от двата пътя. Ако например една девойка вижда, че няма сили да стане монахиня, нека смирено изповяда пред Бога: “Боже мой, слаба съм, няма да мога да живея като монахиня, изпрати ми един човек, който ще ми помогне да създам добро семейство и да живея духовно”, и тогава Бог няма да я остави. Ако се омъжи и създаде едно добро семейство и живее съгласно с Евангелието, Бог няма да иска нещо повече от това.Разбира се, има младежи, от които Бог изисква малко, но те поради любочестие се подвизават силно и Му принасят повече от очакваното, като избират монашеското житие. Те ще получат двойни венци. Тоест,ако една душа има склонност към брачния живот, но от голямо любочестие пожертва всичко и последва монашеския живот, това много затрогва Бога. Само трябва да внимава подбудите за това да бъдат много чисти, да няма в тях никаква гордост. От там нататък Бог ще разреши всички трудности.
 
Източник: За семейния живот
Слова Том 4
Старецът Паисий Светогорец

Свети отци на православието

Жития на светци

  • Официален сайт на Софийска епархия
  • Богоносци
  • ДОБРОЛЮБИЕ
  • Лествица
  • ПОКЛОННИЧЕСКО-ПРОСВЕТЕН ЦЕНТЪР Св.Йоан Рилски
  • ПРАВОСЛАВИЕ
  • ВЕРОУЧЕНИЕ ЗА УЧИТЕЛИ И УЧЕНИЦИ
  • АУДИО БИБЛИЯ
  • ВСЕМИРНО ПРАВОСЛАВИЕ
  • ОФИЦИАЛЕН САЙТ НА СВ.СИНОД НА БЪЛГАРСКАТА ПРАВОСЛАВНА ЦЪРКВА - БЪЛГАРСКА ПАТРИАРШИЯ
  • ПРАВОСЛАВЕН СВЯТ